Vorige week is tijdens een winderig tripje op het IJsselmeer 5/6 Bft en hoog aan de wind zeilend mijn originele gever van windrichting en -snelheidsmeting op voor mij onverklaarbare wijze losgeraakt en na 10 minuten bungelend aan de meetdraad in het water geplonsd. Jammer. Voordat ik een nieuw exemplaar ga kopen heb ik twee vragen.
a. Is er iemand die een STOWE dataline windgevermeting op zolder liggen die ik zou kunnen overnemen?
b. Heeft iemand ervaring met wat een goed merk windmeting is?
Je hebt o.a. Garmin, Raymarine, Advansea en NASA clipper.
Alvast mijn dank voor elk antwoord.
Bert Munter D28 "WAVERUNNER"
Windmeting.
-
- Heeft een vaste ligplaats
-
- Heeft een VIP plaats in onze haven
Re: Windmeting.
Ik heb die van Raymarine boven in mijn mast.
Vorig jaar geplaatst, nu 2 seizoenen gebruikt, geen enkel probleem.
Vorig jaar geplaatst, nu 2 seizoenen gebruikt, geen enkel probleem.
Udo Machiels
Järna
Sweden
Dehler 31 TAO
Järna
Sweden
Dehler 31 TAO
- Extadorna
Ik heb al een jaar of vijftien veel plezier van mij TackTick draadloze windmeter. Nooit problenen mee gehad.
Ze zijn duur maar heel goed, geen gelazer met kabels, hij werkt op zonne-energie, die zowel op de gever als op de aflezen wordt opgewekt.
Ze zijn duur maar heel goed, geen gelazer met kabels, hij werkt op zonne-energie, die zowel op de gever als op de aflezen wordt opgewekt.
-
Is Tack Tick van Raymarine?
- Nordkapp
Inderdaad, Raymarine heeft die club overgenomen. Ikzelf gebruik ook TackTick en ben daar ook tevreden over. Enig nadeel bij TackTick sensor is dat je geen of zeer moeilijk afzonderlijke onderdelen kan krijgen van de windsensor en een volledig nieuwe complete sensor is nogal prijzig.
Mvg,
Lieven
Nordkapp (Dehler 34,VDS)
Lieven
Nordkapp (Dehler 34,VDS)
-
Dank voor de reacties.
-
Ik lees hier 2 hele positieve reacties over de tack tick windgever.
Zelf heb ik ook een tack tick en ben daar over het algemeen redelijk tevreden over. Deze was al aanwezig toen ik de boot kocht.
Toch heb ik een paar keer per jaar dat de windrichting niet goed weergegeven wordt. De pijl van de windrichting staat dan ook te knipperen.
Meestal werkt het weer na uit/aanzetten van het display maar soms is de verstoring hardnekkiger duurt het enkele uren en verschillende keren uit/aanzetten of evt calibreren voordat de windrichting weer wordt weergegeven. Best vervelend als dat bij een clubwedstrijd gebeurt.
Misschien een specifiek probleem voor mijn boot maar leek me toch goed om even te melden.
Nadeel vind ik ook dat je aanvullend nog een interface van Raymarine nodig hebt om de gegevens evt door te geven via seatalk/nmea naar een plotter. Kost ook weer een paar honderd euro.
Als ik zelf een nieuwe set zou moeten aanschaffen zou ik voor een bedrade set gaan. Wel wat meer werk maar goedkoper en m.i. stabieler.
Zelf heb ik ook een tack tick en ben daar over het algemeen redelijk tevreden over. Deze was al aanwezig toen ik de boot kocht.
Toch heb ik een paar keer per jaar dat de windrichting niet goed weergegeven wordt. De pijl van de windrichting staat dan ook te knipperen.
Meestal werkt het weer na uit/aanzetten van het display maar soms is de verstoring hardnekkiger duurt het enkele uren en verschillende keren uit/aanzetten of evt calibreren voordat de windrichting weer wordt weergegeven. Best vervelend als dat bij een clubwedstrijd gebeurt.
Misschien een specifiek probleem voor mijn boot maar leek me toch goed om even te melden.
Nadeel vind ik ook dat je aanvullend nog een interface van Raymarine nodig hebt om de gegevens evt door te geven via seatalk/nmea naar een plotter. Kost ook weer een paar honderd euro.
Als ik zelf een nieuwe set zou moeten aanschaffen zou ik voor een bedrade set gaan. Wel wat meer werk maar goedkoper en m.i. stabieler.
-
Dank voor je ervaring. Deze draadloze overdrachtsproblemen heb ik wel meer gehoord. Ik ben nu op het punt dat ik wacht met aanschaffen tot de winterperiode als de mast naar beneden gaat, al mis ik de aanwijzing wel tijdens de clubwedstrijden. Ik krijg nu een stijve nek van het omhoog kijken naar de winddex.