Stuurautomaat voor Optima 92

Plaats hier zelf een advertentie als u naar iets op zoek bent.
Reageren op een advertentie is alleen mogelijk via e-mail, evt. telefonisch, of -voor leden- via een privebericht. Reageren op berichten is/wordt door het webteam uitgeschakeld en is derhalve niet mogelijk.
stuyt
Heeft een vaste ligplaats

Re: Stuurautomaat voor Optima 92

Bericht door stuyt »

Dank je Fred, slimme oplossing en met de foto's erbij is het heel duidelijk. Ik stuur je PB ivm overname roerstandgever.
Frans Stuyt

Optima 92 HT 'Red Admiral' Ligplaats Huizen
1975 - bouwnummer 459
Albatros2019

Re: Stuurautomaat voor Optima 92

Bericht door Albatros2019 »

Ook hier nog een toevoeging aan ons kennisbestand voor de Optima's :-D

Ik had de oplossing van Fred voor het inbouwen van de roerstandgever nog niet gezien, maar ziet er inderdaad gaaf uit!
Toen wij onze boot kochten, zat er al een stuurautomaat op: Raymarine, EV-1 / ACU-100 met wheeldrive en een P70 schermpje.

Vorig jaar stond ik ook voor de uitdaging om er een roerstandgever bij te installeren omdat ik ergens had gelezen dat dat wel erg wenselijk is ivm de hydraulische stuurinrichting.

Ik vond het nog een hele uitdaging om een goede plek te vinden. Maar uiteindelijk heb ik een extra balkje in het ruim geplaatst met daarop de roerstandgever. De gever heb ik verbonden met het kwadrant (zo heet dat toch?) via een gewone hoekversteviger. In het kwadrant heb ik zo nergens iets hoeven boren. De bout die op het kwadrant (die dikke ijzeren lat) zat en verbonden is met de stuurstangen, heb ik even los gemaakt. Vervolgens heb ik daar de hoekversteviger erbij opgezet. De hoekversteviger draait gewoon lekker mee en is verbonden met de roerstandgever. Simpel en werkt perfect.

Dit is totaal niet de manier waarop de Raymarine handleiding aangeeft hoe het aangesloten moet worden. Maar deze oplossing werkt ook omdat het begin van roerstandgever (rechts) uitgelijnd is met het midden van de roerkoning(?) en omdat het uiteinde van de roerstandgever (links) uitlijnt met uiteinde van het kwadrant (die dikke ijzeren lat) op de plek waar de bout voor de stuurstang zit. Wel een bijzonder toeval, maar het werkt perfect.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
=======================================================
Met nautische groeten, Leo
Dehler Optima 92 - Albatros
Hindeloopen
Plaats reactie